Aikooko Louis Vuitton lopettaa Neverfullin ja muita suosikkilaukkuja?

Netin laukkuaiheisissa keskusteluryhmissä ja sosiaalisessa mediassa on taas viimeaikoina kiertänyt sitkeitä huhuja siitä, että Louis Vuitton aikoo lakkauttaa tiettyjä laukkumallejaan, muun muassa supersuositun Neverfullin ja pari muuta laukkua, jotka ovat nyt suosiossa. Esimerkiksi Pochette Metis olisi huhun mukaan lakkautettavien listalla. PM taitaa olla tämän hetken it-laukku numero yksi, tai ainakin aivan kärkikahinoissa. Onhan se kivan näköinen ja varmaan käytännöllinen. 
Neverfullin lakkauttaminen olisi todellinen pommi, mutta kiinnostavinta huhussa on se, että sen mukaan samalla rajoitetaan erittäin merkittävästi kaikkien canvas-laukkujen saatavuutta. Ja niistähän Louis Vuitton tunnetaan, siitä kaikki alkoi. 


Pochette Metis



Historiahetki
Vuittonin ikoninen monogram-kuosi  keksittiin vuonna 1896. Nykyään sen tunnistavat varmaan melkein kaikki, nekin, joita muoti saati laukut ei kiinnosta pätkääkään. Monogrammista voi olla montaa mieltä, joidenkin mielestä se on ihana ja joidenkin mielestä kauhean tyylitön. Niinhän sitä aina sanotaan, että todelliset tyylitaiturit ja oikeasti rikkaat välttelevät viimeiseen asti kaikkea, missä logo näkyy. Tiedä häntä sitten. Onhan monogram-kuosista kieltämättä liikkeellä myös tosi paljon kopioita, mikä on aina mälsää. Ironista sinänsä, että monogram-kanvas keksittiin sen takia, ettei tuotteita voisi kopioida.
Ensimmäinen ja alkuperäinen LV-kuosi oli nimittäin Damier Ebene, eli se ruskearuudullinen kuosi. Nykyään kolmas näistä peruskuoseista on Damier Azur, eli valkoharmaaruudullinen kuosi. 

Lakkauttamisen ja rajoittamisen syy olisi se, että LV on kyllästynyt siihen, että näitä laukkuja on jokaisella vastaantulijalla. Huippumuodin ideologiaanhan kuuluu se, että tuotteita on aina saatavilla vähemmän kuin mitä niille olisi ostajia. Laukkuja pitää odottaa ja pyytää, se tekee niistä houkuttelevampia. Ilmeisesti Vuittoneita on kuitenkin ollut varsin helppo hankkia, ehkä sitten liiankin. Tästä samasta syystä LV (ja myös muut muotimerkit) ovat hiostaneet myös Facebookia käytettyjen laukkujen myynnistä ja ainakin pari suurta kansainvälistä myyntiryhmää meni hiljattain nurin ja siitäkös se itku syntyi. Nyt niitä näkyy olevan taas pystyssä ja nimetkin ovat vaihtuneet salanimistä takaisin LV myyntiryhmiksi. Kuinkakohan kauan ne saa tällä kertaa kukoistaa?

Eri mallien lakkauttamisesta ja rajoituksista kiertää huhuja tasaiseen tahtiin, eikä tämä ole välttämättä yhtään sen enempää totta kuin ne aiemmatkaan. Mutta kieltämättä viimeksi Helsingin keskustassa käydessäni en voinut olla huomaamatta sitä, kuinka valtavan paljon merkkilaukkuja ihmisillä oli siellä. Olin hädin tuskin ehtinyt ulos junasta kun olin bongaillut jo toistakymmentä Louis Vuittonia ja muita merkkilaukkuja. Ja mikä omituisinta, sama toistui vähän pienemmässä mittakaavassa myös Lahden keskustassa. Toki, varmasti joukossa on aina myös feikkejä, mutta ei ole syytä olettaa, etteikö todella monella tavallisella ihmisellä olisi nykyään merkkilaukkua. Suosituimpia ovat ilmiselvästi ja ilmeisistä syistä nämä vähän edullisemmat luksuslaukut tonnin hintaluokassa. Myös Guccin Soho Disco näkyi keikkuvan vähän joka toisen olalla. 



Soho Disco

Ilmiö on mielenkiintoinen aika moneltakin kantilta. Ensinnäkin itse ihmettelen, miten kaikilla ihmisillä on yhtäkkiä niin paljon rahaa? Mulle laukut on suunnilleen henki ja elämä, mutta ei mulla ole keskituloisenakaan ihmisenä varaa tosta vaan laittaa tuhatta euroa käsilaukkuun (eikä itse asiassa ollenkaan tällä hetkellä). Ja useimmille se laukku ei varmaan edes ole niin tärkeä. Mutta onko se sitten nousukausi vai suomalaisten ylivelkaantuminen, mutta näköjään täälläkin on ostohalua ja -kykyä. Ja toisaaltahan merkkilaukut on nyt tosi vahvasti muotia taas ja niitä vilisee somessa. Siitä muuten myös luin hiljattain jonkun uutisen, että esimerkiksi Gucci on kieltänyt antamasta enää heidän laukkujaan some-vaikuttajille. Näinhän syntyi varmasti hype Guccin marmont-laukun ympärille kun niitä ilmestyi kaikille muotibloggaajille ja muille julkkiksille. Ja nyt se on sitten jo vähän nääh, kun kaikilla on se.
Toisaalta keskustelin näistä laukuista hiljattain yhden toisen laukkufanin kanssa, hän on ehkä hieman keskituloista paremmin palkattu ihminen, joka sanoi, että hän ostaa jonkun kalliin merkkilaukun, käyttää sitä pari vuotta ja myy sen sitten pois melkein ostohinnalla ja ostaa jonkun uuden. Jos laukkuihin suhtautuu niin, niin silloinhan se raha on niissä kiinni ikäänkuin panttina. Merkkilaukkujen kanssa näin voi toimia.

Laajemmin ajateltuna laukkumarkkinan ylikuumeneminen johtuu kuulemma varsinkin aasialaisista, joilla on valtavasti rahaa ja halua käyttää sitä luksukseen ja brändeihin. Mitä näkyvämmät logot, sen parempi heille! He myös kyllästyvät laukkuihinsa ja tavaroihinsa nopeasti ja hylkäävät ne. Sen takia käytettyjä merkkilaukkuja halajavan kannattaa ehdottomasti etsiä niitä Japanista. Siellä on maailman suurimmat vintage-laukkujen markkinat. Kirjoitan siitä joskus myöhemmin erikseen.
Katsoin viime viikolla YouTubesta yhden kiinalaisen fashionistan vlogia. Hän oli ostanut varmaan jonkun 15 Chanelin laukkua yhdeltä istumalta. Melkein 100 000 euroa laukkuihin yhdellä shoppailureissulla. Eihän siinä ole mitään järkeä, mutta tuon takia kaikki muotitalot, myös Chanel, puskee ulos koko ajan uusia värejä ja limited edition -malleja niiden laukuista. Chanelhan myös nostaa hintojaan kerran vuodessa ja korotukset on monta sataa euroa kerralla. Ehkä he etsivät sitä rajaa? Onko sitä edes?

Mutta palatakseni alkuun, en sitten tiedä, miksei LV:kin vain nosta hintojaan mieluummin kuin rajoita laukkujen saatavuutta? Käytännössä jos huhu pitää paikkansa, hintataso kyllä nousee heilläkin, koska canvas-laukkujen tilalla myytäisiin nahkalaukkuja, joiden hinta on huomattavasti korkeampi.

Kun mä luin tästä laukkuryhmästä, mun ensimmäinen ajatus oli, että ei helvetti, oliskohan mulla millään luottokortilla tarpeeksi katetta ostaa äkkiä se Neverfull. Sanoin siitä monta vuotta, että sitä laukkua en ainakaan ostaisi, vaikka olisin rikaskin, mutta kumma kyllä se on sittenkin alkanut himottaa.
Sama pätee kyllä koko LV:hen ylipäätään. Ensin aloin ajatella monogram-kuosista, että sehän on sittenkin aika tyylikäs ja kaunis. Se on aina myös huomioitu todella kauniisti aidoissa laukuissa, canvas on aina symmetrinen ja kuvio jatkuu eri puolilla laukkua täydellisessä linjassa. Jos laukun kuviointi menee miten sattuu ja on leikattu väärästä paikasta, se on ensimmäinen hälytysmerkki siitä, että laukku ei ole aito. Ihailtavaa huolellisuutta. Nyt olen alkanut ajatella noista "tylsistä ruutukankaista" että nekin on aika ihania.

Neverfull Damier Ebene -kuosissa

Noh, en ostanut NF:ää, enkä mitään muutakaan, vaikka mun haavelistalla olisi muitakin Vuittoneita. Myönnän, että olen osa ongelmaa siinä mielessä, että haaveilen niistä isoilta osin varmaan siksi, että ne on ainoita merkkilaukkuja, joihin mullakin edes teoriassa voisi olla varaa. Tai käytännössä, koska onhan mulla se yksi vintage-LV. Ja sitten kun se laukku heiluu jonkun pyylevän lahtelaisen olalla Prismassa, niin onhan se brändi tuhottu.

Ei kommentteja